* پروژه تونل SMART
(Stormwater Management and Road Tunnel)
SMART درخشش مهندسی در اعماق زمین
*روش ساخت تونل
شهر کوالالامپور از نظر زمینشناسی بر بستری از آهک قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از مشخصههای اصلی این لایههای آهکی وجود تختهسنگها، گودالها و باتلاقهای متفاوت است. با توجه به طبیعت زمینشناسی شهر بیشتر ایدههای طراحی و اجرا به سمت و سویی میل کرده است که کمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمینشناسی شهر وارد نماید.
* ایمنی تونل
از نظر استادارد های امنیتی و ایمنی نیز اسمارت از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است. خروجیهای اضطراری فراوان، سازه ضد زلزله، صدها دوربین و وجود مرکز کنترل که شبانهروز تردد خودروها و عبور جریان آب را زیر نظر دارند اسمارت را در این زمینه نیز بی همتا کرده است.
تونل SMART دارای دستگاههای تهویه ویژهای است که در هر کیلومتر از تونل تعبیه شده است. این دستگاههای قوی تهویه بهطور دائم هوای آلوده تونل را خارج مینماید. هر دستگاه دارای محفظههای محکمی است که در آن کانالهایی برای مکش هوای تونل وجود دارد و این محفظهها در هنگام جریان سیلاب از دستگاههای تهویه محافظت مینمایند.
Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer۴ دستگاههای تهویه بهگونهای بالای تونل قرار گرفتهاند که در زمان آتشسوزی نیز بتوانند میزان گاز و دود را کنترل نمایند. همچنین در هر کیلومتر از این تونل تجهیزات دیگری نظیر کپسولهای کنترل آتشسوزی، کنترل و نظارت تجهیزات مخابراتی وجود دارد. طول تونل برای تخلیه آب ۷/۹ کیلومتر با قطر ۲/۱۳ متر و برای عبور و مرور وسایل نقلیه ۴ کیلومتر در دو سطح میباشد. رفت و آمد در این تونل فقط برای وسایل نقلیه سبک مجاز است و ورود موتور سیکلت و وسایل نقلیه سنگین در آن ممنوع میباشد. اخیراً در ۲۳ مارس ۲۰۰۸ بهدلیل بارش بارانهای سنگین این تونل بر روی عبور و مرور وسایل نقلیه بسته شد. در حال حاضر هزینه عبور از اسمارت ۲ رینگیت (حدود ۵۸۰ تومان) برای هر خودرو میباشد و با توجه به هزینه بالای ساخت چنین تونلی مخصوصاً در ساعات پرترافیک صبح و عصر کاملاً به صرفه به نظر میرسد .