امضاي قرارداد خط آهن شرق به شمال
به گزارش فارس، استاندار خراسان رضوي در اين نشست گفت: آرزوي ملت ايران، توسعه روابط با تمام ملتهاي جهان به ويژه كشورهاي ممتازي است كه از بينش و آگاهي برخوردارند.
محمدجواد محمديزاده چهارشنبه شب در مراسم امضاي قرارداد خط آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان با طرفهاي كنسرسيوم مشترك ايران، اتريش و آلمان افزود: به لحاظ بينالمللي فعاليتهايي كه در سايه همكاريهاي مشترك صورت ميگيرد و توان علمي وسرمايهها به هم گره ميخورد، يك پيروزي در مسير صلح بشري است.
نماينده عالي دولت در خراسان رضوي، پروژه مذكور را به لحاظ برخورداري از تكنيك و حجم سرمايه گذاري بالا، توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي و نيز همكاري ملتها ارزشمند ارزيابي كرد.
وي افزود: خاطره تاريخي ملت ما هيچگاه اين رويداد مهم و سرنوشتساز را كه منشأ تحولي شگرف در منطقه آسياي ميانه، شبه قاره هند تا اروپا و حوزه خليج فارس است را فراموش نخواهد كرد.
محمديزاده اظهار داشت: به دليل ويژگيهاي استثنايي خراسان، وجود مرقد مطهر امام هشتم و چهارراه اقتصاد بودن در شرق و غرب كشور، آسياي ميانه و كريدور شمالي منطقه، راهاندازي اين خط ميتواند در ايجاد يك پشتوانه اقتصادي نقشي برجسته ايفا كند.
وي با بيان اينكه برقراري اين خط آهن، موجب همبستگي بيشتر نوار شمالي و شرقيترين نقطه ايران ميشود، گفت: امضاي اين قرارداد و اجراي طرح در شرايطي كه كشور ما با هياهوي دنياي سلطه مواجه است، يك پيروزي سياسي محسوب ميشود و گامي رو به جلو در همكاري كشورهاي اسلامي و اروپايي است.
استاندار خراسان رضوي تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيش از 200 نماينده و دولت با حمايت بيدريغ خود بر ضرورت و اولويت داشتن اين طرح تاكيد داشتهاند.
وي گفت: اين رويداد در كنار فعاليتهايي كه براي عملي كردن خط سريع السير تهران ـ مشهد و در مسير تكميل خطوط آهن بافق- بندرعباس- چابهار و تربت حيدريه - سنگان تا هرات انجام ميگيرد، ميتواند فعاليت ارزشمندي در حوزه ريلي شرق كشور باشد.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي نيز گفت: اين پروژه به دليل ويژگيهاي خود براي شهر مشهد كه سالانه دهها ميليون زاير ومسافر را ميزبان است، مورد حمايت نمايندگان مجلس است.
جواد آرينمنش افزود: ساماندهي حمل و نقل درون و برون شهري از اولويتهاي مجلس است وعلاوه بر اعتبارات سالانه حمل ونقل، دولت را مكلف كرده ايم مبلغ 10 هزار ميليارد تومان را در بودجه 3 سال آينده علاوه بر اعتبارات جاري به اين امر مهم اختصاص دهد.
او ضمن درخواست از كنسرسيوم براي افزايش متوسط سرعت قطارها در اين مسير از 160 كيلومتر به 200 كيلومتر در ساعت گفت: با توجه به اينكه اين طرح ظرف 5 سال آينده به بهرهبرداري خواهد رسيد، توقع سرعت بيشتري از قطارها ميرود.
آرينمنش همچنين خاطرنشان كرد: اين قرارداد بيانگر عدم همراهي كشورهاي اروپايي با آمريكا در موضوع تحريم عليه ايران است و در واقع نماد انزواي اين دولت در عرصههاي سياسي و اقتصادي جهان است.
عدم درج و نصب خوشامد به زبانهاي مهمانان خارجي، انتخاب مترجم انگليسيزبان براي مهمانان آلمانيزبان، نيامدن قائم مقام وزير امور خارجه با وجود اعلام قبلي و تقسيم مهمانان و خبرنگاران به درجه يك و دو و حضور تعدادي از مدعوين، تنها هنگام صرف شام از حواشي جالب توجه اين نشست است. تقسيمبندي مهمانان و خبرنگاران موجب شد تعدادي از نمايندگان رسانههاي گروهي، محل برگزاري نشست را با دلخوري ترك كنند.
+ نوشته شده در شنبه ۱۳۸۶/۰۹/۰۳ ساعت ۳:۴۱ ق.ظ توسط «احسان غرقابي_مدير سایت»