پل کابلی شهر تبریز
برای ساخت اين پل که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری تبریز آغازشده بود، حدود ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. این پل به مناسبت سال ۸۶ پل "اتحاد ملی" نامگذاری شده و برای ساخت آن به گفته شهردار تبریز ۲۲ هزار تن میل گرد و چهار هزار و ۵۸۲ مترمکعب با عیار ۵۰۰ و یک هزار و ۸۵۹ مترمکعب باعیار ۴۵۰ بتن ریزی شده است. |
|
این پل با چهار لوپ وظیفه روانسازی ترافیکی طرح بزرگ تبادل دروازه تهران تبریز رابر عهده دارد. توخالی بودن عرشه پل که ازآن با عنوان فناوری " جعبهای " یاد میشود، مهمترین ویژگی بارز ساخت آن است. شهردار تبریز در آیین افتتاح این پل رفع معضل ترافیک، تسهیل در آمد وشد وسایط نقلیه، ایجاد مسیرها و حلقههای ارتباطی جدید برای دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر را از جمله اهداف راهاندازی این پل عنوان کرد. علاوه بر پل کابلی که در مسیر حد فاصل جاده ایل گلی و دروازه تهران احداث شده با تکمیل و احداث رمپ و لوپهای اصلی و فرعی طرح تبادل دروازه تهران امکان دسترسی سریع وسایط نقلیه عمومی و شهروندان به مناطقی از شهر تبریز نظیر ولیعصر، زعفرانیه ،ایل گلی ، دروازه تهران ، بزرگراه پاسداران، کنارگذر شمالی، ابرسان ، کنارگذر میانی و کنارگذر چای کنار فراهم خواهد شد.با بهرهبرداری از این پل ۲۰ مسیر حرکتی جدید درمحدوده دروازه تهران ایجاد خواهد شد.
تاکنون افزون بر ۲۹ هزارمترمربع از اراضی و املاک واقع در مسیر برای تسریع عملیات اجرایی پل از سوی شهرداری تملک شده و این میزان به ۴۳ هزار مترمربع افزایش خواهد یافت. شهردار تبریز ساخت پارک طبقاتی با گنجایش ۳۳۰ دستگاه خودرو و تشکیل نمایشگاه فنی و علمی را از ابعاد ساخت این پل برای استفاده دانشجویان و دانشگاهیان از پروژههای جنبی این پل عنوان کرد.
منبع: وبلاگ گردشگری و تفریح - bizim-shahrimiz.blogfa.com