ترکيب نانولوله و بتن جهت پايش ترافيک
محققان در دانشگاه مينِسوتا، با استفاده از نانولولههاي کربني چندجدارهي پيزومقاومتي بهعنوان فاز تقويتکننده، يک ماده نانوکامپوزيت خودحسکننده براي پايش ترافيک توسعه دادهاند. آنها طي آزمايشاتي پاسخ خواص پيزومقاومتي اين کامپوزيت را به تنش فشاري مطالعه کردند و با آزمايشات بارگيري نقليهاي امکان استفاده از کامپوزيت نانولوله/بتن خودحسکننده را بررسي کردند.
شرح شماتيکي از جادهي بتني براي پايش ترافيک
ژان يو، يکي از اين محققان، ميگويد: نتايج آزمايشگاهي ما نشان ميدهند که رابطههاي متناظر خوبي بين تنش فشاري و مقاومت الکتريکي اين کامپوزيت نانولوله/بتن خودحسکننده وجود دارد. کامپوزيت ما همچنين به بارگيريهاي نقليهاي، پاسخهاي قابل توجهاي ارائه کرد. اين يافتهها نشان ميدهند که اين بتن نانوکامپوزيتي خودحسکننده توان بالقوهي زيادي براي پايش ترافيک دارد، براي مثال ميتواند براي شناسايي وسيله نقليه، اندازهگيري وزن در حرکت و محاسبه سرعت وسيلهنقليه، استفاده شود.
طرز کار اين بتن خودحسکننده بدينصورت است که موقعي که تحت تنش/ کشش قرار گيرد، نانولولههاي موجود در آن خواص الکتريکي نشان خواهند داد که با سطح تنش/ کشش تغيير ميکنند و در واقع يک پاسخ پيزومقاومتي و خطي ارائه خواهند داد. اين تغييرات در مقاومت الکتريکي، وابسته به بار اعمالشده روي اين بتن ميباشند و ميتوانند با يک روش دو الکترودي با استفاده از يک مقاومتسنج ديجيتالي اندازهگيري شوند.
براي استفاده کامل از خواص پيروز مقاومتي نانولولهها، اين نانولوله بايد به خوبي در ماتريس بتن پراکنده شوند. اين گروه براي کمک به افزايش پراکندگي نانولولهها در ماتريس بتن از مواد فعال سطحي سديم دودسيل بنزن سولفونات(NaDDBS) استفاده کرده و نتايج خوبي بدست آورده است.
يو ميگويد: يافتههاي ما نشان ميدهند که اين کامپوزيت نانولوله/بتن خودحسکننده ميتواند جريان ترافيک را شناسايي کند و حتي امکان شناسايي بارگيريهاي نقليهاي متفاوت(شناسايي وزن در حرکت) را دارد.
نتايج اين تحقيق در مجلهي Nanotechnology منتشر شدهاست.
منبع: